سالروز حماسه 9 دی تهنیت باد
سه شنبه, ۹ دی ۱۳۹۳، ۰۷:۵۷ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم راه های دستیابی به بصیرت بصیرت به معنى دانایى، بینایى، بینایى دل، هوشیارى، زیرکى و یقین است. نزد اهل معنا، نیرویى نهانى و قوّهاى قلبى است که در شناخت حقایق تا عمق وجود و باطن ذات آن رسوخ مى کند.
شاه نعمت اللَّه ولى و برخى از اهل معرفت مى گویند: بصیرت قوّه قلبى یا
نیرویى باطنى است که به نور قدس روشن گردیده و از پرتو آن، صاحب بصیرت،
حقایق و بواطن اشیا را در مى یابد. بصیرت به مثابه بَصَر (چشم) است براى
نفس. راه های تحصیل بصیرت براى نیل به مقام رفیع بصیرت باید به بازسازى و اصلاح نفس خویش پرداخت.
مجاهده با هواى نفسانى و تهذیب روح از زنگارهاى گناه، و لطیف و شفاف ساختن
آیینه دل به نور توحید، تنها صراط مستقیمى است که حجاب دیدگان دل را
مىگشاید و آدمى را در معرض الهامات غیبى و مقام کشف و شهود قرار مىدهد. 1- توبه: اولین گام براى تهذیب نفس و تحصیل بصیرت است. توبه از تقصیرات و گناهان، بلکه از کوتاهىها و جبران حق اللَّه و حق النّاسى است. 2- ذکر خدا:
ذکر زبانى، قلبى و عملى، موجب بصیرت مى گردد. امیرالمؤمنین(ع) مى فرماید:
مَنْ ذکر اللَّه استبصر؛ هر کسى به یاد خدا باشد، بینایى و بصیرت یابد. 3- هم نشینى با علما: مجالست با علما که موجب بصیرت و بینایى است. على(ع) مى فرماید: جاور العلماء تستبصر؛ با دانایان بنشین تا آگاهى یابى. 4- خرد ورزى:
کسى که هر خبر یا مطلبى را مى شنود، فوراً نمىپذیرد، بلکه پیرامون آن مى
اندیشد و آن را از صافى عقل و اندیشهاش مى گذراند، بصیرت و بینایى مى
یابد، چنان که آینده نگرى و به کارگیرى خرد در فرجام امور باعث بصیرت و
بینایى مى گردد. 5- زهد: زهد و عدم دلبستگى به دنیا، از امورى است که باعث بصیرت مى گردد. 6- ارتباط با خدا:
ازدیاد معرفت به خدا، انس با قرآن و معانى و معارف آن، توسل به ائمه(ع) و
مناجات با خدا در خلوت مخصوصاً نماز شب از امورى هستند که موجب بصیرت و
بینایى و برخوردارى از الهامات غیبى مى شود. منابع : 1- دکتر محمد معین، فرهنگ فارسى، ج 1، ص 546. 2- اصطلاحات
الصوفیه کاشانى، ماده بصیرة؛ تعریفات جرجانى، ماده بصیرة؛ رسایل شاه نعمت
اللَّه ولى، ج 3، ص 14؛ کشاف اصطلاحات، ج 1، ص 123.3- دائرة المعارف تشیع، جمعى از محققان، ج 3، ص 271. 4- غررالحکم، ج 5، ص 166؛ معجم الفاظ غررالحکم، ص 93. 5- مصطفى درایتى، معجم الفاظ غررالحکم، ص 93؛ غررالحکم، ج 3، ص 387.6- من استقبل الامور ابصر یا من فکّر أبصر العواقب.7- مصطفى درایتى، معجم الفاظ غررالحکم، ص 93؛ غررالحکم، ج 3، ص 387 روابط عمومی فاطمیه (س) ومهدیه (عج) آمل-بربری خیل